KLIK-KLIK

member diari ku...

Wednesday, 13 February 2013

CERMIN MATA @ KANTA LEKAP

salam semua...

sorang rakan cadangkan cyma guna kanta lekap...

agaknya dia ni x ingat @ buat2 x ingat yang cyma ni seorang yang :

  • kelam kabut dan ganas
  • jenis ala kadar
  • suka tenyeh biji mata
  • suka tenyeh muka..make up pun xleh nak lekat ni kan pulak KANTA LEKAP
tak pe la kan dari cyma susah baik la guna CERMIN MATA...

banyak hal kena buat bagi seseorang yang pakai kanta lekap ni..

Mesti PEMBERSIH sangat-sangat..sebab kanta lekap ni perlu di cuci dan dibuka setiap hari. Penjagaannya bagi cyma amat melecehkan..mana tak nya setiap berapa jam perlu titiskan ubat pelembab..@ perlu di buka. Jika melebihi had jam di gunakan mata akan merah. cyma ni pun kadang2 tertidur dengan cermin mata so macam mana nak pakai kanta lekap?silap2 hari bulan mata boleh kena jangkitan kuman pula.

Kanta lekap ni juga perlu di tukar mengikut tempoh. mungkin ada sesetengah kanta lekap yang hanya boleh di gunakan sehari, sebulan @3 bulan. so lepas tarikh expired tu kena la beli baru kan.. Tu pun ala2 pembaziran jugak la kan..Cermin mata hanya di buat sekali dan mungkin perlu di tukar dalam tempoh lebih setahun.

sekarang ni cyma tengok banyak pemakai kanta lekap yang menggunakan kanta lekap murah dan bersepah di jual di pasar malam @ bazar. Banyak artikel yang cyma baca tentang bahaya penggunaan kanta lekap murah ini. Selain tidak di ketahui tahap kebersihannya, juga tidak diketahui kandungan kimia yang terkandung di dalamnya. Bahaya tau so kalau nak pakai kanta lekap belilah di kedai yang bertauliah k. Jangan kerana harganya yang murah dan memiliki perbagai warna yang menarik kita memperjudikan kesihatan mata kita.

so tak pe lah kan..penjagaan dan pemakaian kanta lekap tu memang bukan untuk orang yang macam cyma ni...mahu kanta lekap tu hilang @  rosak..lagipun cyma gayat la nak masukkan benda tu kat biji mata...heheh
cyma selesa dengan imej cyma yang berkaca mata..
"biarlah ku sembunyikan keindahan mata ku..takut kang ramai lak yang jatuh cinta"...
bak kata lagu "dari kerana mata..yang mempunyai kuasa..ooo aku tergoda..aku tergoda terkecewa.."

ni bape keping gambar cyma dulu dan kini...saje je nak tunjuk perbezaan..hehehe

1st pakai cermin mata masa belajar POLI tahun 2003 ..time ni kt kelas je pakai. kalu x  tergantung kat leher baju.
sekarang: cermin ni dah patah dua.
2nd cermin mata ni buat tahun 2009. masih beli yang xde bingkai..
masa ni pun masih pakai bukak pakai bukak lagi
sekarang : cermin dah tercabut dari bingkai dan pecah sebab kena pijak oleh diri sendiri

cermin ke 3 tahun 2011: beli berbingkai Hitam + hijau
time ni dah xleh bukak2...hidup x lengkap tanpa cermin mata
konon tahan lama..tapi hampeh gak..
sekarang : patah dua sebab terpijak gak.

cermin ke 4: mula pakai tahun 2012.ni gambar br amik cermin mata
bingkai plastik hitam+oren
sekarang : bingkai plastik pun da tekangkang gak..
tanda2 nak tukar da ni...pening la cam ni...

muka tak pakai cermin mata...Dulu boleh lah
sekarang mahu aku keras kejung tak nampak paper..hehehe
kalau nak di kira-kira dah 4 kali cyma tukar cermin mata...
banyak..sebab cyma kelam kabut & careless..
Kalau semua masih boleh digunakan confirm leh jadi wasiat untuk anak cucu...hehehe

5 comments:

  1. saya da malas nak pkai lens lagi. huhu. sbb mls nak jaga. mihmih

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kita cik hanim...org mls kene pakai cermin mata jek...huhuhu

      Delete
  2. hehe.. ye.. lens kene jage elok2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahu xpe zeerah..lens leceh la kan...huhuhu

      Delete
  3. Sy guna lens okayy je tkde msalah

    ReplyDelete

List LEPAK diari buruk